Vi starter det nye året med å A-liste hele det nye albumet til The Dogs. Vår måte å ønske våre lyttere en god start på 2018. God musikk er viktig, og siden årets første plateslipp holder såpass høy kvalitet lister vi like så godt hele skiva. Vi lister mye norsk musikk på Radio Harstad og det skal vi fortsette med!
The Dogs har i en årrekke markert seg som et av de mest hardtarbeidende bandene i Norge. Med årlig albumslipp og konstant turnering har de sakte men sikkert jobbet seg opp til å bli et navn i tetsjiktet av norsk rock. Tradisjonen tro slipper de også i 2018 et album på den første mandagen i året. «The Grief Manual» ble innspilt i Nabolaget gjennom to hektiske uker i september og er The Dogs' sjette studioalbum.
Frontmann Kristopher Schau beskriver årets album på denne måten:
«Ti låter som alltid, vi er jo ultrakonservative på de greiene der. Det er noe med symmetrien i 5 låter på hver side av en LP som jeg bare aldri klarer å slippe. Vi liker jo å spille inn 12 så vi kan luke ut 2 og putte på B-sider, og tidligere så har de B-sidene gitt seg litt sjøl fordi ting kanskje ikke har blitt som vi hadde håpa. Trøbbelet nå er jo at vi spiller sammen gjennom hele året, og har blitt såpass mye bedre på hele prosessen at ting faktisk ender opp som vi vil. Sånn sett så brukte vi nesten mer tid på finne ut hvilke vi skulle vrake, enn selve innspillinga. Det var nummeret før det blei 12 låter på albumet denne gangen, men vi klarte å holde oss i skinnet. Innholdsmessig så låter det jo som oss dette her, gudskjelov! Den største forskjellen fra de forrige platene ligger nok i at vi, merkelig nok, hadde mere tid til å pusse på arrangementene denne gangen, og, ikke minst, at vi har fått inn en ny fyr på orgel, Stefan Höglin (tidligere Euroboys) som tilfører en duft av Sverige på det hele»
Som alltid ble mesteparten spilt inn live, men også denne gangen åpnet de døra for noen ekstra aktører.
«Vi dro ned til Vestfold en uke før sommeren for å finpusse på låtene, låste oss inne og bare jobba, og da kom det frem et par fine åpninger på noen av låtene. «Prelude To Murder» har blitt en duett nå, der vi fikk inn Jorun Stiansen til å gjøre kvinneandelen. Både hun og typen har vært på så mange konserter nå at det føltes kult å gjøre noe til gjengjeld, så hun er med. Og så fikk vi inn 11 år gamle Eilif til å legge et vers og et refreng på «Whatever Your Dreams Are» som vi slipper som B-side på en singel utpå nyåret. Det mangla noe uskyld der, som jeg ikke fikk til, så da måtte vi krype til korset og hyre inn et barn».
Albumet er The Dogs' andre på Drabant Music og skal som alltid følges opp med massiv turnering fra januar til mai.
Albumet kommer som alltid første mandagen på nyåret, og i 2018 blir dette 1/1. Det er som viden kjent en helligdag, så det planlegges en del uortodoks aktivitet for å sørge for at det fysiske formatet er tilgjengelig i henhold til tradisjonene før det slippes som normalt i butikkene dagen etter. Dette er gudskjelov et problem bandet kun vil ha hvert sjuende år.
Låtoversikt:
We Were Made Out Of Loss
The Children He Loves The Least
Told With Bad Intent
Primitive Etchings
We Won't Come Back
Hindsight
Prelude To Murder
Her Last Song
Oh Why
Lie To Me