Festspillene gir ungdom i Harstadregionen tilgang til unike konsertopplevelser som kun er tilgjengelige ved å benytte en app og finne plakater plassert på fem steder i Harstad. I tillegg starter arbeidet med å få på plass en ungdomsredaksjon. Målsettingen er å bidra til at ungdom får bedre kjennskap til mulighetene i regionen og ikke minst skape positive opplevelser som kan gi sterkere tilhørighet til Nord-Norge.
Sammen med Ilios-festivalen og VR-teamet til Chili har Festspillene fått på plass fem «plakatkonserter» som kun kan oppleves via Ilios-AR appen i løpet av sommeren i Harstad. Med appen på telefonen og hodetelefonene klare, kan ungdom i regionen oppleve «live» musikk fra fem norske artister. Punktene er spredt rundt i Harstad kommune og det blir opp til ungdommene selv å finne punktene der konsertene skjer. Plakatkonsertene består av én sang og har en kode i slutten som ungdommene kan samle for å vinne premier. De vil være tilgjengelige til 1. august. Vår reporter Arne Nordhøy var med på lanseringen av konseptet igår i Harstad Sentrum. Dette er noe helt nytt, spennende og kan bli ganske gøy sier Arne. Potensialet er stort og kan by på nye utfordringer og spenning for ungdom i en tid som nå, med lite som skjer elelrs.
- Nå har vi sjansen til å prøve ut en ny konsertarena og format som gjør musikkopplevelser tilgjengelige når vi ikke kan samle publikum i et konsertlokale. Dette hadde ikke vært mulig uten Ilios og Anders Eriksson, som var villig til å låne oss Ilios AR-appen i sommer. Allerede nå kan ungdommer sende inn kodene som de finner, og hver uke gjennom sommeren trekker vi vinnere av goodiebags blant de innsendte. I tillegg har vi en hovedpremie som trekkes i august blant alle som deltar. Vi håper ungdom i regionen blir med og gir oss tilbakemeldinger om opplevelsen, sier festspilldirektør Ragnheiður Skúladóttir.
Noen av ungdommene som var med på gårdagens lansering av funG