Satser på unge med appkonserter og ungdomsredaksjon.

Festspillene gir ungdom i Harstadregionen tilgang til unike konsertopplevelser som kun er tilgjengelige ved å benytte en app og finne plakater plassert på fem steder i Harstad. I tillegg starter arbeidet med å få på plass en ungdomsredaksjon. Målsettingen er å bidra til at ungdom får bedre kjennskap til mulighetene i regionen og ikke minst skape positive opplevelser som kan gi sterkere tilhørighet til Nord-Norge.

Sammen med Ilios-festivalen og VR-teamet til Chili har Festspillene fått på plass fem «plakatkonserter» som kun kan oppleves via Ilios-AR appen i løpet av sommeren i Harstad. Med appen på telefonen og hodetelefonene klare, kan ungdom i regionen oppleve «live» musikk fra fem norske artister. Punktene er spredt rundt i Harstad kommune og det blir opp til ungdommene selv å finne punktene der konsertene skjer. Plakatkonsertene består av én sang og har en kode i slutten som ungdommene kan samle for å vinne premier. De vil være tilgjengelige til 1. august. Vår reporter Arne Nordhøy var med på lanseringen av konseptet igår i Harstad Sentrum. Dette er noe helt nytt, spennende og kan bli ganske gøy sier Arne. Potensialet er stort og kan by på nye utfordringer og spenning for ungdom i en tid som nå, med lite som skjer elelrs.

- Nå har vi sjansen til å prøve ut en ny konsertarena og format som gjør musikkopplevelser tilgjengelige når vi ikke kan samle publikum i et konsertlokale. Dette hadde ikke vært mulig uten Ilios og Anders Eriksson, som var villig til å låne oss Ilios AR-appen i sommer. Allerede nå kan ungdommer sende inn kodene som de finner, og hver uke gjennom sommeren trekker vi vinnere av goodiebags blant de innsendte. I tillegg har vi en hovedpremie som trekkes i august blant alle som deltar. Vi håper ungdom i regionen blir med og gir oss tilbakemeldinger om opplevelsen, sier festspilldirektør Ragnheiður Skúladóttir.

Noen av ungdommene som var med på gårdagens lansering av funG

Noen av ungdommene som var med på gårdagens lansering av funG